Du bist nicht angemeldet. Der Zugriff auf einige Boards wurde daher deaktiviert.

#1 05. Mai 2016 20:47

TeXnik
probiert CMS/ms aus
Ort: Irgendwo im Westerwald
Registriert: 16. Dezember 2010
Beiträge: 65

Und noch mal Shop grrrrrrr

Nach vielen Installationen und Ausprobieren sehe ich es gibt keinen Shop, der macht, was ich brauche. Rückfragen beim Support und kommerziellen Helfern ergaben negative Reaktionen.

Im Grunde habe ich nur ein Produkt, daß jedoch in seinen Komponenten vom Kunden zusammengestellt wird:
x % von A, y% von B und z% von C usw..
Daraus wird die Masse in g für jede Komponente berechnet und das Gewicht mit einem Preis je Gramm multipliziert. Alle Preise aufaddiert werden dem Kunden gezeigt.

Dieser Teil ist mit php noch machbar (wird bei mir nur lange dauern, bis es klappt), aber dann kommt das Problem. Wie übergebe ich die Daten (Massen und Preis) an einen Warenkorb, wodurch ein Kunde eine Bestellung auslösen kann.

Ich weiß, daß CMSMS für Shops nur sehr bedingt tauglich ist. Genau das sind aber auch die verfügbaren Shops. Und wenn schon intensive Arbeit nötig, dann doch lieber mit einem System, welches ich ein bißchen kenne. Mittlerweile habe ich damit 3 Seiten aufgesetzt und experimentiere auf einem lokalen Server mit zwei weiteren.

Die Installation der eCommerce-Module erfolgt nicht richtig. Gibt es da eine Reihenfolge zu beachten? Auf einer Seite habe ich es geschafft, Artikel und Warenkorb zu installieren (ja, die Erweiterungen von CG auch). Aber schon die Übergabe eines Artikels an den Warenkorb geht schief. Bei mir erscheint kein Bestellen oder irgendwas ähnliches.

Ich hoffe, hier im Forum hat jemand eine Idee, wie man bei diesem Problem weiterkommen kann.

Offline

#2 06. Mai 2016 09:07

Klenkes
Server-Pate
Ort: 89428 Syrgenstein
Registriert: 17. Dezember 2010
Beiträge: 1.387

Re: Und noch mal Shop grrrrrrr

Ich habe leider keine schnelle Lösung, aber eine andere Idee.

Pierre-Luc, der damals CTL-ModuleMaker entwickelt hatte, wollte auch eine einfache Cart-Lösung haben, die sich überall leicht integrieren lässt, und fing mit CTL-Cart an.
Das war, oh Gott wie die Zeit vergeht, im Jahr 2009. Ich hatte für ihn das Betatesting übernommen, und war schwer beeindruckt, wie gut es schon funktionierte.

Ich habe es immer noch in meiner lokalen Umgebung mit CMSMS 1.9.4.3 laufen, PHP 5.4.38 und es funktioniert.
Die Hauptfunktionen:
- Kauf mit und ohne Login über FEU
- Warenkorb
- aktuelle und alte Bestellungen einsehen
- Frachtkosten für einzelne Länder
- Währung, Mehrwertsteuersatz
- Emailtemplates
- Carttemplates

Eingebunden wurde es in einer Detailtemplate mit {$item->addtocart_link} Fertig.

Gedacht war das Modul auch zum Einsatz mit NICHT-CTLMM Modulen, doch leider gab es dazu noch keine Doku.

Vieleicht sollten Pros wie Cyberman oder NaN mal drüber gehen, ob es sich lohnt, das Modul kompatibel mit neueren Versionen zu machen. (weil 2009!)

Hier ist es:
CTLCart
Edit: Neue ZIP-Datei: Kurz method.install.php und uninstall angepasst. Installiert und konfiguriert unter 1.12.1 wunderbar.

Beitrag geändert von Klenkes (06. Mai 2016 12:10)

Offline

#3 06. Mai 2016 13:02

TeXnik
probiert CMS/ms aus
Ort: Irgendwo im Westerwald
Registriert: 16. Dezember 2010
Beiträge: 65

Re: Und noch mal Shop grrrrrrr

Danke, eine schnelle Lösung hatte ich auch nicht erwartet.

Ich will es mal ausprobieren. Muß ich den Ordner CTLCart zu den Modulen hochladen?
Die Installation php manuell ausführen oder geht das mit dem Manager?

Offline

#4 06. Mai 2016 13:22

Klenkes
Server-Pate
Ort: 89428 Syrgenstein
Registriert: 17. Dezember 2010
Beiträge: 1.387

Re: Und noch mal Shop grrrrrrr

Das Modul ganz normal wie andere Module auch installieren. Also den entpackten Ordner zu den Modulen hochladen. Sofern du eine 1.12.x Installation hast, sollte es funktionieren.

Danach kannst du dir die Konfiguration anschauen, und auch den Warenkorb in ein Template einbauen.(siehe Modulhilfe)

Das Hinzufügen von Produkten zum Warenkorb funktioniert so aber nicht!

In der kleinen Datei doc steht drin, wie man es mit anderen Modulen als CTLMM macht. Da müsste dann jemand ran, der mehr von Modulerstellung versteht als ich.

Offline

#5 06. Mai 2016 20:09

cyberman
Moderator
Ort: Dohna / Sachsen
Registriert: 13. September 2010
Beiträge: 6.825
Webseite

Re: Und noch mal Shop grrrrrrr

TeXnik schrieb:

Die Installation der eCommerce-Module erfolgt nicht richtig. Gibt es da eine Reihenfolge zu beachten?

Vom "Verursacher" der Module gibt's (eigentlich) ein etwas älteres HowTo (in englisch) dazu, was grundsätzlich immer noch funktionieren sollte - da dieser Content aber gerade sehr schlecht zu erreichen ist, stelle ich es einfach mal komplett ein

http://calguy1000.com/Blogs/8/60/cmsms-quick-e-commerce-how-to.html schrieb:
CMSMS Quick E-Commerce How-To

11/12-08 at 10.09 by: Robert Campbell
Revised: April 25/2010 -- Add info for CGEcommerceBase
Revised: June 27/2012 -- Add notes about additional payment gateways, and the FEU stuff.

People have been asking about the e-commerce solutions available for CMS Made Simple, so I thought I would drop a note or two about the available solutions. There are currently two seperate and distinct solutions available for CMS Made Simple.

The solution created by Ted and myself.  Consisting of the Products, Cart and Orders module, along with different addon tax calculation, shipping calculation modules. and payment gateway modules.
The solution created by Duclet that I really don't know anything about.

This guide will be about the suite that was created by Ted and Myself.  It will illustrate how to setup a basic e-commerce system that is flexible, stylable, and extendable.  I will not delve too much into templating, or explaining each and every last option in each module, but will illustrate how to get a bare-bones basic site going. So here goes:

First, Install the modules

At the very least, you will need the following modules:
- CGExtensions (A toolkit I use to build all of my modules with)
- FrontEndUsers (The module that handles users and the login process)*
- CGSimpleSmarty (A Set of smarty plugins)
- CustomContent (A different set of smarty plugins for displaying different content to different users)
- Products (The product management suite)
- CGEcommerceBase (The core Ecommerce glue)
- Cart (The basket management stuff)
- Orders (Order processing and management)

* FrontEndUsers needs to be installed, but there is no longer a requirement for users to have to login to your site to checkout.

You may also want some of these modules for shipping, taxes, and payment

- FRShipping (Calculate shipping cost based on order weight)
- FRTaxes (Calculate simple flat rate taxes)
- DestinationBasedShipping (Calculate shipping cost based on destination state)
- warehouse_taxes (Calculate taxes based on location of origin)
- PriceBasedShipping (Calculate shipping price based on pre-tax order total)
- PaypalGateway (Simple paypal payment processing)*
- AuthNetAIM
- AuthNetSIM

* Numerous payment gateway modules, shipping and tax modules exist for this ecommerce suite.  Please search in the forge or in ModuleManager for available options.

A third set of optional modules:

- SelfRegistration (Allow users to register themselves with your site)
- GiftBaskets (A replacement for the Cart module that allows multiple different baskets with a different shipping address for each)
- ManyBaskets (Similar to the GiftBaskets module this module allows maintaining multiple different baskets but stores basket information in the database for repeated retrieval)

The first question you're going to ask is: 'Why are there so many modules?'. The answer to this is quite simple, it allows for greater flexibility in the use of the modules (you can use some of the modules for different purposes or use a different combination of modules to achieve a different style of e-commerce site, etc), and of course it means less duplication of code, If you don't need payment processing then you don't have to install a payment gateway module.   If you require a different type of shipping or tax calculation, just plugin the appropriate module.  As well, there are now multiple cart modules to allow for different behaviour in the cart.

Note: use caution when installing these modules.  Make sure you analyse the dependencies for each module (you can see them by clicking on the 'about' link beside the module when you're browsing modules in Module Manager. Make sure you are running the latest release of CMS Made Simple, and it would be wise to have a 'known good' backup before making changes of this magnitude.

Secondly, Configure the modules.

Most of these modules contain an admin panel with some preferences.  You will have to explore these on your own.  for now, I'll just go through the major steps:

FrontEndUsers (Users & Groups >> FrontEnd User Management):

*Note: if you do not wish to require users to login to purchase items from your website you may not need to do this step.

You will need at least one user group in FrontEndUsers to manage your customers.  So you need to create a group in FrontEndUsers.  In order to do that, you will need to create at least one property.

I typically create a couple of properties... usually one called 'Full Name' of type text, and sometimes a dropdown called 'gender', with options "Male" and "Female".

Next in the groups tab create a new group called 'ecommerce', and associate those properties with that group, and mark each property as 'Optional'.

Next I think we should check the preferences for the FrontEndUsers module, as those preferences can effect the behaviour of the rest of the module.  I suggest you change the maximum username length to 40 or greater, the length of the username field to 40... and check the 'username is email' checkbox. You may also want to ensure that the default group is set, and that 'require membership in at least one group' is also set.  Then click submit at the bottom of the form.

Lastly, because in this tutorial we aren't allowing users to register themselves, we need to create a user.  This should see a link entitled 'Add User' on the users tab in FEU.  Creating a new user should be a straight forward process.

Products (Content >> Product Manager):

You will need to adjust some preferences in the products module.  They are fairly straight forward.

Orders (Content >> Order Manager):

You will need to adjust a few preferences in the Orders module.   At a minimum select the user group that users must be a member of, or enable anonymous checkout.  You may also want to adjust some address handling preferences

(note: these preferences may move to CGEcommerceBase at a future date).

CGEcommerceBase (Extensions >> Calguys Ecommerce Base):

Here you will need to specify some preferences,particularly chose your desired 'Supplier' modules (there is the potential for more than one), and your Cart modules.  Later you will use this interface to select shipping, tax, promotion, and payment modules.

That completes the minimal configuration that you will need to do to get e-commerce working.  You probably noticed that there are alot of other options in there, and you may play with them later.  In particular you will need to adjust the settings for any payment gateway you have chosen.

Then Create Products

Okay, in order to sell things, we need to create products.  Since this isn't an indepth tutorial on the products module (I may write this later).  I'll just briefly describe some steps:

Create a Product Hierarchy

In the Product Hierarchy tab click on 'Add Hierarchy Item', and add a hierarchy item called 'Clothing', and press submit.
Next click on 'Add Hierarchy Item' again, and add a hierarchy item called 'Shirts', and select 'Clothing' as the parent.

Create a hierarchy tree similar to this:

Clothing
  Shirts
  Jackets
Footwear
  Shoes
  Boots

Create some Product Categories:

In the 'Categories' tab create categories like this:

Suitable for Men
Suitable for Ladies
Suitable for Children

Create individual products

in the Products tab, you can click 'Add a Product' and add a product as follows:

Name:  Logo T-Shirt
Price:   19.95
Weight: 0.25
Status:  Enabled
Details: A quality, well fitting T-shirt with our label emblazened on the front.... Support your team!
Hierarchy Position:  Clothing >> Shirts
Categories:  Suitable for Men, Suitable for Ladies

Once you have submitted that form, you'll be returned back to the products tab in the admin panel.  On the right side of each row are three icons.... one for product attributes, another for editing the product, and a third for deleting the product.  Click on the attributes button for our newly created Logo T-shirt

In the page that is displayed, click on the 'Add Attribute' link, to display the add/edit attribute set form.

Create an attribute called 'Size' with the following values

Petite (-1.00), Small, Medium, Large, XL (+1.00), XXL(+1.00), XXXL(+2.00), and click submit.

Next create another attribute set called 'Colour' and add the following options:

Red, Green, Blue, Black, White.

Now I suggest you create at least four or five more products with different hierarchy positions, prices, weights, descriptions, categories and attributes.   This is left as an excercise for you.

At the end of this you should have a suite of configured modules, and a selection of products to test with.

Call The Modules

Here we'll create numerous pages for our various modules.  We really don't need to do this, and there are other ways to setup your display, but this will be a simple way of demonstrating the functionality of the modules.
If requiring visitors to login to your site to be able to checkout you will need to setup pages for FrontEndUsers, and for SelfRegistration.  Create a page entitled 'Login', with the menu text 'Login'.  In the content area of that page add {FrontEndUsers}.  Click Submit.

Next create a page called 'Products', with the menu text 'Products by Hierarchy'.  In the content area of that page add {Products action=hierarchy}.  Click Submit;

Next create a page called 'View Cart' with the menu text 'View Cart'.  In the content area of that page add {Cart action=viewcart}.  Click Submit

Lastly create a page called 'Orders', with the menu text 'Orders'.  In the content area of that page add {Orders}.  Note: You should also unckeck the 'cachable' flag in the options tab for this page.   The Orders module requires users to be logged in to FrontEndusers, and checks this.  This means that the contents of this page could theoretically change for each request, and cannot be cached. Then click Submit.

That's it, that's the minimal amount of stuff you have to do to get an e-commerce site working with CMS Made Simple.  Now we need to try it out.

Try It!

Now, I suggest you click on the 'View site' icon in the top right of the page, and view the changes to your site.   You should see the four pages you created.

Without logging in, you should be able to visit your new Products page, and surf down to the products.   In the detail page for each product, you should see all of the product details (size, weight, description, price, etc)... and you should see a form at the bottom allowing you to add the product to your cart.  If your product has attributes such as Size and Color you will be able to select these attributes, enter a quantity, and then add the item to your cart.

Next, once you've browsed your product tree, and added a few items to your cart, browse to the 'View Cart' you created.  You should see another form that shows the current contents of your shopping cart.  Here you can edit quantities, and remove a particular item from your cart (just set the quantity to 0).

Next, depending upon your settings you may need to login.  Browse to the 'Login' page, and enter the username and password for the user you created at the beginning of this guide.   Once you click 'Login' you should see a welcome message, and the option to sign out, or change settings.  You can explore this later.

You can now browse to the Orders module.  You should see a form that asks you for billing and shipping information.  Fill that out with some information (it can be fake if you want)... and click 'Next'.  You will then see the Order confirmation page, showing you the details you just entered, and the contents of your cart.  If you have configured a shipping and/or tax module you should see the calculations for tax and shipping prices.

At this point, the behaviour may change depending upon what modules you have installed.  If you have selected a payment gateway, you may see an option to pay for your order via that gateway.  However, we didn't configure a payment gateway in this totorial, therefore If you click 'Next' on this page, you will see an invoice.

Profit!!!

if you return to your admin console, and select 'Content >> Order manager', you will now see the newly created order, and be able to edit it.   You're all set to process the order you just created, and ship yourself some footwear, and clothing!!!

All that is left is to style things up in a way that fits your site, and to do your search engine optimization, and watch the orders start rolling in.


1. Wie bekomme ich hier schnelle Hilfe?
2. HowTo: Fehlersuche bei CMS/ms
---
„First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.“ Mahatma Ghandi

Offline

#6 06. Mai 2016 20:18

cyberman
Moderator
Ort: Dohna / Sachsen
Registriert: 13. September 2010
Beiträge: 6.825
Webseite

Re: Und noch mal Shop grrrrrrr

Klenkes schrieb:

Vieleicht sollten Pros wie Cyberman oder NaN mal drüber gehen, ob es sich lohnt, das Modul kompatibel mit neueren Versionen zu machen. (weil 2009!)

Ist eigentlich ähnlich wie bei CTLMM selbst - soweit ich auf die Schnelle sehen konnte, sollten sich die notwendigen Anpassungen in Grenzen halten.


1. Wie bekomme ich hier schnelle Hilfe?
2. HowTo: Fehlersuche bei CMS/ms
---
„First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.“ Mahatma Ghandi

Offline

#7 09. Mai 2016 12:54

TeXnik
probiert CMS/ms aus
Ort: Irgendwo im Westerwald
Registriert: 16. Dezember 2010
Beiträge: 65

Re: Und noch mal Shop grrrrrrr

cyberman, ich bin der CG Anleitung gefolgt. Dazu mußte ich aber ältere Versionen von den Modulen installieren. Bei den neueren gab es immer Fehler.
Funktioniert auch soweit, daß alles angezeigt wird. Nur "Add to Cart" fehlt immer noch. Daher bleibt der Warenkorb immer leer.

Naja, brauche ich im Moment nicht. Erst muß ich die Auswahl hinkriegen und dann sehen, wie ich die daten an den Warenkorb übergebe.

Offline

#8 09. Mai 2016 19:11

Janl
Server-Pate
Ort: Freistadt, Österreich
Registriert: 13. Dezember 2010
Beiträge: 1.053
Webseite

Re: Und noch mal Shop grrrrrrr

Wenn ich dich werde würde ich diese Frage mal stellen in das Prestashop-forum.
Es gibt da so viele Module vielleicht ist es dabei.

Übrigens ist Presta auch mit Smarty gemacht.

MfG
Jan


Ubuntu 16.04 mit KDE - LAMP

Offline